Peter Vermeer: “Ik heb het mooiste vak van de wereld”
‘Op 1 oktober aanstaande bestaat mijn bedrijf 5 jaar en dat wil ik eigenlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Kun jij iets voor me betekenen?’ De vraag komt van Peter Vermeer. Natuurlijk reageer ik positief en terwijl we een afspraak inplannen denk ik aan hoe ik in hemelsnaam een leuk, vrolijk en boeiend artikel ga schrijven over een uitvaartondernemer. Waar ga ik het met hem over hebben? En hoe giet ik dit in een verhaal. Ik besluit om er blanco in te gaan en op de afgesproken tijd bel ik aan bij het kantoor aan huis van Vermeer Uitvaartzorg.
‘Welkom. Goed dat je er bent. Je drinkt koffie met een koekje toch?’ Een betere entree kon ik me niet wensen.
Peter, even heel eerlijk, wat verwacht je van me en wat is je doel?Dennis, ik heb je uitgenodigd omdat ik je verhalen en schrijfstijl prettig vind om te lezen. Ik wil graag aandacht voor het vijf jarig bestaan van mijn bedrijf en jij krijgt de vrije hand om dit in tekst om te zetten.
Laten we dan maar beginnen bij het begin. Wie ben je en wat doe je?Mijn naam is Peter Vermeer, 39 jaar oud en ik ben zelfstandig uitvaartverzorger.
Van alle beroepen die er in de wereld zijn, waarom kies je dan voor het vak van uitvaartverzorger?Die fascinatie kwam al op redelijk jonge leeftijd. Ik ben opgegroeid in het tuinbouwbedrijf van mijn ouders. Het lag voor de hand dat ik zou gaan werken in de agrarische sector. Toch was er al jong fascinatie voor het werk van een vriend van mijn ouders. Hij was uitvaartverzorger. Ik heb er altijd met bewondering naar gekeken. Toch kwam ik in eerste instantie bij de Rabobank terecht en heb daar jaren gewerkt. Ondanks de goede arbeidsvoorwaarden wist ik dat de bank niet mijn eindstation was en dat ik een ander doel had. En zo heb ik op een gegeven moment de knoop doorgehakt en ben ik gaan onderzoeken of ik dit werk wel zou kunnen. Want je kunt het willen, maar je moet er psychisch wel mee om kunnen gaan. Dus ik heb een vakinhoudelijke opleiding gevolgd en heb ruim een jaar stage gelopen bij een collega ondernemer. Vanaf dag één was ik verkocht en had ik gevonden wat ik zocht.
Wat trekt je dan aan in het vak?
Ik zie het als een voorrecht dat ik nabestaanden mag helpen om te gaan met het feit dat een dierbare is overleden. De verhalen die ik hoor, de dankbaarheid die mensen openlijk delen, het vaak samen met een nabestaande verzorgen van de overledene, het uitzoeken van de kaartjes, de kist, de muziek … de hele organisatie … het er op dat moment gewoon zijn voor de familie. Dat geeft mij heel veel voldoening. Het klinkt misschien raar, maar voor mij is dit het mooiste vak van de wereld.
Je bent nu vijf jaar als zelfstandig uitvaartverzorger actief. Wat onderscheidt je van de grote jongens in de markt?
Met alle respect voor de grote partijen, maar bij een zelfstandig uitvaartbedrijf zoals ik dat ben, kun je veel meer tijd en betrokkenheid stoppen in een uitvaart. Dat begint al op het moment van het melden van overlijden. In principe ga ik meteen naar de familie toe om kennis te maken, een luisterend oor te bieden en te inventariseren wat er allemaal geregeld moet worden. Het zal je misschien verbazen, maar het grootste gros van de overledenen hebben niets geregeld voor hun eigen uitvaart. Op één of andere manier rust er toch een taboe op. Men gaat pas zoeken naar een uitvaartverzorger op het moment dat iemand al overleden is. Met als gevolg dat de nabestaanden geen idee hebben hoe te handelen. Daarbij komt het feit dat een plotseling overlijden diverse emoties met zich mee brengt. Ik probeer in eerste instantie altijd voor rust en overzicht te zorgen. Dat maakt het voor iedereen makkelijker om emoties ook de ruimte en een plek te geven.
Wie zijn jou klanten en waar komen ze vandaan?
In principe kan iedereen mijn klant worden. Mijn werkgebied is grofweg een straal van een uur rijden rondom Nieuw-Amsterdam/Veenoord. Door dit gebied beperkt te houden kan ik iedere melding de juiste zorg bieden.
Maar als ik een polis heb afgesloten bij een landelijke partij, verzorgen deze toch ook mijn uitvaart?
Dat is denk ik wel mijn grootste frustratie. De meeste mensen weten niet dat ze vrij zijn om te kiezen wie hen begeleidt in dit proces. De verzekering moet je los zien van de uitvaart. Je bouwt eigenlijk gewoon een spaarpotje op. En mocht je het nodig hebben, ben je vrij om te kiezen aan wie je het uit wilt geven. Dus mag je zelf kiezen wie de uitvaart verzorgt. Natuurlijk is het makkelijk om het door dezelfde partij te laten doen, maar verwacht daar geen extra service van. De service van de grote partijen heeft een prijskaart. Mijn service is gebaseerd op het streven naar de perfecte uitvaart voor de nabestaanden.
Ik zie dat je het meent en ik geloof je ook, maar jij moet ook geld verdienen.
Als ik werkte voor het geld, was ik echt wel bij mijn vorige werkgever gebleven. Bij de Rabobank was ik accountmanager en verdiende een veelvoud van mijn huidig opbrengsten. Geld is geen drijfveer. Ik heb bewust gekozen voor het vak en niet voor het geld.
Hoe ga je zelf om met het feit dat je dagelijks in aanraking komt met overleden mensen? Ik bedoel niet iedereen overlijdt netjes in zijn slaap.
Nee, dat klopt. En soms is het ook best hard hoor. Ik ben een gevoelige jongen en pink ook wel eens een traantje weg bij een film, maar als ik aan het werk ben, ben ik in staat om professionele afstand te nemen. Mijn persoonlijke emotie komt later pas. Zo heb ik een keer een uitvaart verzorgt voor een meisje van acht. Toen ik thuis kwam en mijn dochter zag schommelen brak ik wel. Dat zijn wel heftige momenten. Verder spreek ik met regelmaat af met een collega en bespreken we wat we zoals meemaken. Dat is eigenlijk onbewust zo gegroeid, maar dat is wel een hele prettige manier om van me af te praten. In mijn vakgebied is het wel logisch dat mijn vrouw niet elke avond zit te wachten op verhalen over mijn werk.
Wat is de toekomst van Vermeer Uitvaartzorg?
Goeie vraag. Ik ben nu vijf jaar bezig en zie nog genoeg potentieel voor mijn bedrijf. Maar als je vraagt waar het bedrijf over vijf of tien jaar staat heb ik geen idee. Misschien ben ik nog op deze manier bezig of wellicht met personeel. Dat vind ik eigenlijk ook helemaal niet belangrijk. Ik wil gewoon zo lang mogelijk goed werk leveren en de mensen helpen in het moeilijke proces rondom een uitvaart. Wat de toekomst dan brengt zien we dan vanzelf.
Is het verstandig om bij leven en gezondheid stil te staan bij het naderende einde?
Jazeker! Dat zou eigenlijk iedereen even een keer moeten doen. Plan gewoon een keer een avond in om met je naasten te praten over hoe je het later, als het ooit zover mocht zijn, zou willen hebben. Schrijf dat op en bewaar het ergens. Of leg het vast in een testament. Het zijn niet de meest mooie dingen om over te praten, maar je leert wel van elkaar hoe iedereen er tegenaan kijkt en wat hij of zij zou willen. En als mensen daar hulp of advies bij willen hebben kom ik langs. We beschrijven de wensen en maken meteen een duidelijke begroting van de kosten van de uitvaart. Het geeft een gerust gevoel als je weet dat je alles goed hebt geregeld.
Hoe kunnen mensen je bereiken?
Op mijn website www.vermeeruitvaartzorg.nl staan alle contactgegevens en worden ook veel mogelijke vragen beantwoord. Voor persoonlijk contact is mijn telefoonnummer 0591 22 79 22 en mijn mailadres info@vermeeruitvaartzorg.nl.
(tekst D. Schomaker; foto W. Berkhout)
terug naar overzicht